Geplaatst op 29-03-2015 05:50
Na een lange verliesgevende periode, heeft BlackBerry ook deze periode opnieuw weer aan populariteit verloren. BlackBerry heeft in het vierde kwartaal van 2014 1,6 miljoen smartphones verkocht, tegen 1,9 miljoen smartphones in het derde kwartaal van 2014. Alhoewel de omzet in het vierde kwartaal wederom is verminderd, is er wel een kleine winst geboekt. Het bedrijf BlackBerry heeft het na 2012 erg zwaar door een alsmaar toenemend verlies aan populariteit.
In 2012 kende BlackBerry nog een topjaar, de BlackBerry smartphones waren ontzettend populair en de verkoop ging dan ook erg goed. Het bedrijf was in relatief korte tijd erg snel gegroeid, tot er in begin 2013 een plotselling grote daling aan populairiteit optrad. De verkoop van BlackBerry smartphones liep hard achteruit en het bedrijf heeft dan ook een aantal grote hervormingen doorgevoerd. Door de zware klappen die het bedrijf kreeg is BlackBerry zijn focus meer gaan leggen op diensten en software in plaats van de hardware.
Toch heeft BlackBerry nog een aantal smartphones, zoals de recentelijk verschenen BlackBerry Passport en de BlackBerry Classic. Helaas voor BlackBerry lijken ook de nieuwe toestellen niet meer aan te willen slaan, de verkoop ervan valt tegen en loopt flink achter op de prognose. Hiermee lijkt het eens zo populaire merk BlackBerry definitief verleden tijd en is het de vraag hoe lang BlackBerry nog door blijft gaan met het ontwikkelen van nieuwe toestellen.
De totale omzet bedroeg 660 miljoen dollar, een daling ten opzichte van 768 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet uit diensten steeg daarintegen met 20% naar 67 miljoen dollar. Er is een winst behaald van 28 miljoen dollar, dit terwij er het voorgaande jaar nog een verlies werd geboekt van 148 miljoen dollar. De gemiddelde toestelprijs is het afgelopen jaar gestegen van 180 naar 211 dollar
De smartphonemarkt is een complexe markt waar momenteel veel concurrentie is. Populaire fabrikanten zoals Samsung, Sony, LG en Apple hebben momenteel het grootste marktaandeel. Maar ook relatief nieuwe fabrikanten zoals Huawei en het terugkerende Nokia lijken snel aan populariteit te winnen. De prijs van een telefoon lijkt tegenwoordig steeds belangrijker te worden dan ‘het merk’, de verkoop van budget-telefoons neemt steeds sneller toe. Waarschijnlijk komt de toenemende verkoop van budget-toestellen ook voort uit de alsmaar populairder wordende sim only abonnementen.
Op simonlypagina.nl kunt u eenvoudig en snel alle sim only abonnementen met elkaar vergelijken. Wilt u graag een nieuw sim only abonnement of bent u benieuwd op u momenteel te veel betaalt? Start dan snel de vergelijker!
Vergelijk sim only abonnementen